

Rozmowy o codzienności. W. Jager i A. Poraj
Opis
Kupując książki w naszej księgarni wspierasz finansowo fundację Mądrość Wschodu i Zachodu. Zobacz na co przeznaczamy te środki i dlaczego ceny naszych książek są okładkowe.
więcej
Główną intencją książki jest ukazanie czytelnikowi, że duchowość nie jest niczym nadzwyczajnym, zarezerwowanym dla garstki mnichów, lecz jest prostym, dostępnym dla każdego zaangażowanym życiem z pasją.
Obaj mistrzowie opowiadają o swoim życiu, drogach, którymi podążali, pasjach, poszukiwaniach. Z różnych perspektyw opisują jedność codziennego życia i zen.
"Rozmowy o codzienności" to spotkanie człowieka z człowiekiem. To rozmowa o życiu, dzieciństwie, dorastaniu; o ważnych wyborach i niezwykłej determinacji w podążaniu własną ścieżką duchową; o tym, co trudne, ważne, pociągające i w gruncie rzeczy codzienne.
"Rozmowy o codzienności" to rozmowy o zen, a zen jest świadomym przeżywaniem rzeczywistości — takiej, jaką ona jest.
Uwaga: Wszystkie środki uzyskane ze sprzedaży książki zostają przeznaczone na realizację celów statutowych
CYTATY
Czy każdy człowiek ma zdolność do autorefleksji?
Prędzej czy później każdy z nas odkrywa w sobie pewnego rodzaju głód i tęsknotę. Tyle że większość społeczeństwa, w tym nasze najbliższe otoczenie oraz my sami, nie traktujemy ich poważnie – unieważniamy je lub w najlepszym wypadku przenosimy na zupełnie inny obszar. Powiedziałbym wręcz, że tylko przypadek i nieco szczęścia sprawia, że mamy szansę nie stłumić głębszych, duchowych potrzeb.
Na co Willigis najbardziej zwracał uwagę podczas treningu?
Podczas odosobnienia obowiązywała dyscyplina, jak to w zen. A cały kilkuletni trening nie polegał na konstruowaniu nowej tożsamości. Bez względu na to, czy mamy doświadczenie duchowe, czy go nie mamy, nie stajemy się kimś innym, niż jesteśmy. Innymi słowy, jeśli nie masz pieniędzy, nie kupisz sobie wymarzonego ferrari, ale jak wygrasz w totolotka, marzenie stanie się osiągalne. Jednakże w twojej istocie, esencji, to cię w ogóle nie zmieni.
Zen jest praktyką umierania tożsamości, a w moim odczuciu lęk przed śmiercią jest wrodzony. Czy doświadczenia mistyczne zmniejszają lęk w sytuacji bezpośredniego zagrożenia?
Opowiem anegdotę. Był sobie człowiek, który miał wgląd, że wszyscy jesteśmy jednym. Pewnego dnia usiadł na środku drogi. Jechał nią na słoniu pewien mężczyzna, który zatrzymał się i powiedział do oświeconego: „Zejdź z drogi”. A ten na to: „Jesteśmy jednym”. Jeździec ruszył do przodu i nieco przygniótł siedzącego. Po chwili przygnieciony człowiek pozbierał się z ulicy. Wrócił do swojego mistrza i rzekł: „Jesteśmy jednym, a ja taki poturbowany”. A mistrz odpowiedział: „Jak ci ta jedność mówi: zejdź z drogi, to dlaczego, baranie, nie schodzisz?”. Zatem nie mieszajmy lęku z powodu utraty tożsamości z nonszalancją i głupotą. Delikatnie mówiąc, nie wiem, czy rozmawiałbym teraz z tobą, gdybym po doświadczeniu duchowym wybrał się na ruchliwe skrzyżowanie, by usiąść sobie na jezdni – bo taki ze mnie mądrala, że lęk absolutnie mnie nie dotyczy. To nie o to chodzi. Nie mieszajmy tego wszystkiego, ćwiczymy teraźniejszość, ale w tym, co jest.
AUTORZY
Wydawcą książki jest "Mądrość Wschodu i Zachodu", Polsko-Niemiecka Fundacja Willigisa Jägera, która reprezentuje współczesne zen, rozumiane jako ćwiczenie teraźniejszości, obecności, uważności oraz bezpośredniej percepcji rzeczywistości.
W Polsce fundacja działa już od kilku lat, wspierając organizację spotkań, warsztatów, dyskusji i medytacji, promujących zen jako postreligjiną duchowość XXI wieku.
Willigis Jäger - mistrz zen, benedyktyn
Ucieleśnia współczesną, niezależną od wyznania duchowość udzielającą odpowiedzi na nurtujące pytania ludziom, którzy poszukują w XXI wieku zrozumienia samych siebie.
Jako mistrz zen i kontemplacji został ukształtowany zarówno przez chrześcijańsko – zachodnią mistykę, jak również wschodnią, buddyjska praktykę zen. Równocześnie wyszedł poza obydwa wyznania ku temu, co jest sednem i sercem drogi duchowej zarówno w świecie Wschodu, jak i Zachodu.
Jego pojmowanie zachodnio –wschodniej mądrości bazuje na philosophia perennis (łac. filozofia wieczysta), która swój aktualny przekaz obrazuje w integralnym sposobie myślenia i działania. Częścią tej wizji jest dialog ze współczesną nauką, jak i integracja działań gospodarczo – polityczno – socjalnych, w których przejawia się ćwiczenie duchowości na co dzień.
Pełna biografia
Alexander Poraj-Żakiej - mistrz zen i nauczyciel kontemplacji chrześcijańskiej, doktor teologii i oficjalny następca Willigisa Jägera
Jako mistrz zen i kontemplacji został ukształtowany zarówno przez chrześcijańsko – zachodnią mistykę, jak również wschodnią, buddyjska praktykę zen. Równocześnie wyszedł poza obydwa wyznania ku temu, co jest sednem i sercem drogi duchowej zarówno w świecie Wschodu, jak i Zachodu.
Jego pojmowanie zachodnio –wschodniej mądrości bazuje na philosophia perennis (łac. filozofia wieczysta), która swój aktualny przekaz obrazuje w integralnym sposobie myślenia i działania. Częścią tej wizji jest dialog ze współczesną nauką, jak i integracja działań gospodarczo – polityczno – socjalnych, w których przejawia się ćwiczenie duchowości na co dzień.
Opinie o produkcie (1)

Zenobiusz
Warto, tym bardziej, ze to być może ostatnia książka Willigisa. Do tego dialog z jego następcą i nowym pokoleniem.